Back to basics
Zag je pakweg tien jaar geleden nog de meest complexe websites verschijnen, tegenwoordig kiezen veel webbouwers voor een minimalistisch design. Dat is niet zonder reden. Hoe meer toeters en bellen, hoe meer er geladen moet worden. Elke afbeelding neemt ruimte in en het overbrengen van die data heeft tijd nodig. Een bezoeker wil - ook via een mobiele telefoon - zo snel mogelijk de juiste informatie vinden. Als bezoekers jouw domeinnaam hebben ingetikt en vervolgens langer dan een paar seconden moeten wachten voordat de website geladen is, haken ze meestal af. Het is dus zaak om de laadsnelheid zo gunstig mogelijk te maken. Om die reden zie je steeds vaker dat websites niet meer bestaan uit meerdere pagina’s, maar dat alle informatie zich op dezelfde pagina bevindt.
Foto’s en video’s zijn dataslurpers
Het zal je vast wel eens opgevallen zijn, dat teksten op websites soms eerder in beeld zijn dan de bijbehorende foto’s. De verklaring daarvoor ligt voor de hand. Een tekst neemt nauwelijks data in beslag en is dus in een flits geladen. Foto’s zijn - zeker als ze in hoge resolutie worden geladen - echte dataslurpers en dat geldt al helemaal voor video’s. Beheer je bijvoorbeeld een eigen webwinkel via een systeem als WooCommerce, dan krijg je natuurlijk te maken met een veelheid aan afbeeldingen. Dit valt niet te omzeilen, je wilt de bezoekers van je website immers zo goed mogelijke informeren. In dat geval is het vooral zaak om ervoor te zorgen dat je website wordt gehost op een snelle server. Zo zorg je ervoor dat je als aanbiedende partij in elk geval niet de zwakste schakel bent in de keten.
Een leuk weetje: webwinkel AliExpress slaagde erin de laadtijd met 36 procent te verlagen en zag vervolgens het aantal nieuwe bezoekers en bestellingen substantieel stijgen.