Betalen voor je plekje in de App Store
De App Store komt te vol te staan. Tijdens de WWDC van dit jaar werd er medegedeeld dat er ondertussen meer dan twee miljoen apps te vinden zijn in de App Store. Leuk natuurlijk, maar het brengt ook nadelen met zich mee. Wanneer er een app heel populair is, dan worden er al heel snel door andere ontwikkelaars soortgelijke apps gemaakt die ook een naam krijgen die erg lijkt op die van de originele app. Hierdoor kan het voorkomen dat een ‘nep-versie’ boven de originele versie wordt getoond wanneer men zoekt naar de betreffende app. Dit gaat ten koste van de populaire apps en dus ook van de inkomsten van Apple.
Betalen voor een goede plek
Apple heeft de oplossing bedacht. Als je nu bovenaan wilt staan met je app in de App Store, op een bepaalde zoekopdracht, dan moet je hiervoor gaan betalen. De originele apps zullen hiervoor vanzelfsprekend het grootste bedrag voor over hebben, en dus wordt daadwerkelijk de originele app als eerste getoond. Apple heeft deze wijziging al ingevoerd, maar als je het eens probeert met je iPhone, dan zie je ook dat het echt nog in de kinderschoenen staat. Er ontstaan nog veel foutjes.
Niet voor iedereen voordelig
Grote ondernemingen hebben er helemaal geen moeite mee om te betalen voor de beste plek in de App Store. Voor hen is dit dus een heel voordelige verandering van Apple. Het grootste nadeel is dan ook voor de kleinschalige bedrijven en de app ontwikkelaars met een klein budget. Voor hen wordt het bijna onmogelijk om nog goed gevonden te worden in de App Store, gewoon omdat daar geen budget voor is.