De deurbel gaat en eindelijk is het wachten voorbij. Je postbode overhandigt je een pakket met daarin je iPhone en hoewel je misschien niet het pakket wilt openscheuren zoals kinderen doen, kun je niet wachten om de inhoud in handen te krijgen. Dat gevoel wordt gewoon nooit oud.
Je bent je iPhone aan het instellen wanneer - Oh! - je merkt dat het systeem je waarschuwt voor een onbekend vervangend onderdeel.
Op dat moment kunnen gemengde gevoelens opkomen en dat begrijpen we helemaal. Daarom hebben we dit artikel geschreven. We hopen dat we aan het eind van dit verhaal al je zorgen hebben kunnen wegnemen.
Eind 2019 lanceerde Apple iOS 13 en daarmee een nieuwe methode om aan te geven dat een batterij, camera of scherm is vervangen. Het doel, aldus Apple, was om klanten te beschermen tegen beschadigde, kwalitatief slechte of gebruikte batterijen die tot veiligheids- of prestatieproblemen kunnen leiden.
In theorie geen slecht idee, maar de realiteit is anders. Sinds de lancering van dit geïntegreerde alarmsysteem blijft Apple kritiek ontvangen. De waarschuwing kan zelfs verschijnen als er een gecertificeerd Apple-vervangingsonderdeel wordt gebruikt, aangezien de waarschuwing voortkomt uit een microcontroller en helaas alleen door Apple gelicentieerde technici de tools hebben om dit "alarm" tijdens een reparatie uit te schakelen. Wanneer iOS deze microcontroller niet detecteert, verbergt het bijvoorbeeld de gebruikelijke batterij gezondheidsstatistieken en toont in plaats daarvan de pop-up melding.
Echt zonde, vind je niet? Wij vinden dat ook.
Niet alleen omdat Apple's controle over reparatiemechanismen en vervangingsonderdelen een oneerlijke machtsdynamiek creëert in het voordeel van een groot bedrijf, maar ook omdat het een broodnodige wereldwijde verschuiving naar duurzaamheid en levensduur onnodig belemmert.
Maar er is licht aan het einde van de tunnel, achter de wolken schijnt de zon. De Europese Right To Repair-beweging en EU-wetgevers hebben hard gewerkt om dit probleem te reguleren in het voordeel van het grote publiek en bedrijven die van een duurzame, circulaire economie de realiteit van vandaag willen maken in plaats van een verre droom. In februari 2024 bereikten het Parlement en de Raad van de Europese Unie een voorlopige overeenkomst die de Right To Repair-beweging verder versterkt.
Wij bij Remarketed streven ernaar om de kwaliteit te behouden die geassocieerd wordt met het merk en de kwaliteit van onze vervangingsonderdelen is daar geen uitzondering op. Als we onderdelen van derden gebruiken, zijn deze aantoonbaar en functioneel identiek aan die gebruikt door Apple.
Momenteel maakt Apple het moeilijk voor retailers en reparatiewinkels zoals de onze om vervangingsonderdelen te installeren die deze melding niet activeren, maar we hopen dat Apple in de nabije toekomst meer circulaire en symbiotische processen zal faciliteren.
Tot die tijd, wees gerust. Wij doen ons uiterste best om duurzaamheid te bieden zonder in te boeten op kwaliteit. Als je je op enig moment onzeker voelt over je aankoop, staan onze digitale deuren altijd open. Het mooiste van het ondersteunen en kopen bij (kleinschalige) bedrijven zoals Remarketed is dat je er zeker van kunt zijn dat we elke individuele klant serieus nemen.
Dus, als je abnormaal batterijgedrag ondervindt, kan je voorbeelden vinden in onze garantieserviceverklaring (https://www.remarketed.nl/service/garantie/), dan zijn we graag bereid om een gratis retourzending en reparatie van de batterij te starten.
En als je deel uitmaakt van de Remarketed Family, heb je recht op één gegarandeerde, kosteloze batterijvervanging voor je iPhone!
Voor een persbericht van de EU:
Voor meer artikelen die deze uitrol bekritiseren:
https://www.techradar.com/news/apple-claims-controversial-iphone-battery-warning-is-a-safety-feature
https://www.wired.com/story/apple-iphone-battery-service-alerts/