Geen refurbished iPhone bij kapot toestel
Een Nederlandse dame heeft de stoute schoenen aangetrokken en het lef gehad om Apple aan te klagen wegens het geven van een refurbished iPhone als vervangend exemplaar voor haar kapotte iPhone 6 Plus. Het toestel had maar 8 maanden gewerkt en startte daarna niet meer op. Apple kreeg de reparatie ook niet voor elkaar en stuurde de dame een refurbished iPhone met de mededeling dat dit een ‘adequate vervanger’ was. De dame in kwestie bleef erbij dat zij recht had op een nieuw exemplaar, daar zij garantie op het toestel had en het dan eigenlijk gewoon vanzelfsprekend is dat je een nieuwe krijgt. Refurbished is als nieuw, tenminste, zo hoort het. Toch, het feit blijft dat ‘als nieuw’ niet helemaal nieuw is.
De vrouw won het proces
Ongelofelijk maar waar. De Nederlandse dame heeft het voor elkaar gekregen om het proces van Apple te winnen. Daar is toch wel heel wat voor nodig, maar bovenal natuurlijk lef. De vrouw hield voet bij stuk, en terecht. De rechter heeft besloten dat Apple haar het geldbedrag van een nieuwe iPhone moet betalen. Dit komt neer op 799 euro. Daarnaast moeten alle kosten voor het proces ook door Apple worden betaald.
Een refurbished iPhone is niet goed genoeg
Refurbished iPhones worden aangeboden als tweedehands iPhones die ‘als nieuw’ zijn. Dit zijn ze in de meeste gevallen ook, maar ‘als nieuw’ is volgens de rechter niet goed genoeg. Met garantie heb je recht op een nieuwe iPhone, en dat is een refurbished iPhone gewoon niet goed genoeg, aldus de rechter.