Apple en de FBI
Recent was er veel te doen over de FBI die graag wilde dat iPhones werden gekraakt om in hun ogen noodzakelijke informatie te verkrijgen. Apple weigerde medewerking, maar in het verleden was dat anders. In 2008 ontgrendelde Apple op verzoek van de inlichtingendienst voor het eerst een iPhone.
70 keer iPhone ontgrendeld
The Wall Street Journal schrijft in een achtergrondverhaal dat Apple en de FBI al vele jaren met elkaar overhoop liggen als het gaat om het wel of niet meewerken aan het ‘kraken’ van een iPhone. In de afgelopen 8 jaar is het ongeveer 70 keer voorgekomen dat de FBI verzocht om in een telefoon in te breken om relevante informatie te verkrijgen. In 2008, een jaar nadat de eerste iPhone op de markt kwam, werden de eerste iPhones gekraakt. Het ging toen om verdachten van kindermisbruik aan te kunnen klagen. De FBI deed een beroep op de All Writs Act, op grond waarvan Apple werd gedwongen om mee te werken. Openbaar aanklager Lisa Fletcher gaf in 2008 al aan dat er geen overeenkomst is met Apple op grond waarvan zij medewerking verlenen. Tegenwoordig is Apple veel minder meegaand als het om het kraken van iPhones gaat.
San Bernadino zaak
De recente zaak van de schutter van San Bernadino, waarbij Apple werd verzocht om te helpen bij het kraken van een iPhone 5C, rakelde de discussie weer op. Apple gaf aan wel te willen assisteren, maar het daadwerkelijk kraken van de telefoon vond CEO Tim Cook een te grote inbreuk op de privacy van de eigenaar van de telefoon. Hoe de FBI uiteindelijk de telefoon heeft gekraakt, is niet bekend gemaakt.
Nieuwe technologie maakt kraken nog lastiger
Apple heeft laten weten dat vanaf de introductie van de iPhone 5S het kraken nog moeilijker is geworden. Door toepassing van Secure Enclave technologie is de privacy van de eigenaar van de telefoon nog beter gewaarborgd. Bij het kraken van de iPhone 5C kreeg de FBI hulp van een Israëlische deskundige. De FBI heeft laten weten dat zij nog in beraad zijn over de vraag of zij Apple zullen inlichten over de methode die heeft geleid tot het kunnen kraken van de telefoon.
Apple en de FBI
Geplaatst op 7 July 2016 - 12:11

Gerelateerde artikelen
Garantie refurbished iPhone: waar heb je recht op?
Een refurbished iPhone is een (soort van) nieuw toestel, maar dan voor de prijs van een tweedehands smartphone. Het grote voordeel van een refurbished toestel kopen in plaats van een tweedehandse, is dat er garantie op zit. En nog een vrij uitgebreide ook. Remarketed.nl biedt een garantie aan van maar liefst twaalf maanden, waarbij het de garantievoorwaarden van Apple overneemt. Bovendien is er de optie om hier bovenop nog een jaar aanvullende garantie te nemen.
8 tips bij het kopen van een gebruikte iPhone
Een iPhone die niet 100% nieuw uit de fabriek komt rollen, is een zegening voor je portemonnee. Het scheelt namelijk honderden euro’s in de prijs. Je kunt kiezen tussen een refurbished smartphone of een gebruikte iPhone. Maar waar moet je allemaal op letten als je kiest voor een gebruikte iPhone? De beste tips lees je hier op Remarketed.nl.
4 simpele tips voor wanneer je smartphone niet meer wil laden
Onze smartphone. Waar zouden we zijn zonder. Toch? We kunnen er tegenwoordig ook alles mee. Het is een complete computer geworden door de jaren heen. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het regelen en uitvoeren met deze steeds moderner geworden telefoons
Top 5 refurbished iPhone